E-shopy čekají velké změny. Nová pravidla začnou platit již brzy.
Máte vlastní e-shop? Prodáváte zboží v kamenné prodejně? Pokud ano, zpozorněte. Nová pravidla pro vaše obchody totiž přináší novela zákona o ochraně spotřebitele a občanského zákoníku.[1]
Změn je opravdu hodně a my vám přinášíme souhrn toho nejdůležitějšího.
Čeho se změny týkají?
- Změny v informování o slevách
- Změny ve všeobecných obchodních podmínkách
- Změny pro online tržiště
- Změny v procesu reklamací
- Nová pravidla pro spotřebitelské recenze
- Nová pravidla pro odstoupení od smlouvy
- Zpřísnění uzavíraní telefonických smluv
- Změny v informování o slevách
- Tlačítková novela
Pravidla pro udávání slevy na zboží
Jednou z hlavních změn je zavedení pravidel pro uvádění slev zboží. Mnoho e-shopů totiž přizpůsobuje své ceny aktuálním potřebám trhu. Spotřebitelé pak nevědí, jestli nakupují se slevou či nikoliv.
Nově musí informace o slevě z ceny výrobku obsahovat informaci o nejnižší ceně výrobku, za kterou jej prodávající nabízel a prodával v době 30 dnů před poskytnutím slevy. Je-li výrobek v prodeji dobu kratší než 30 dnů, pak musí uvést informaci o nejnižší ceně výrobku od okamžiku, kdy začal výrobek nabízet a prodávat, do okamžiku poskytnutí slevy. Pokud prodávající zvyšuje slevu z ceny postupně, musí uvést nejnižší cenu, za kterou ho prodával v době 30 dnů před prvním poskytnutím slevy. Uvedené informační povinnosti se vztahují nejen e-shopy, ale i kamenné prodejny.
Kdy se zákon neuplatní?
- Pokud jde o výrobky, které podléhají rychlé zkáze nebo mají krátkou dobu spotřeby
- Dlouhodobé slevy přes věrnostní programy
- Akce 1+1 zdarma aj.
Co hrozí za porušení zákona?
- pokuta až do výše 5 000 000 Kč
Změny ve všeobecných obchodních podmínkách
Prodávající bude muset nově v obchodních podmínkách uvést také telefon, e-mailovou adresu pro komunikaci a adresu provozovny, pokud se liší od adresy sídla.
Každý prodávající bude muset uvést časovou lhůtu, ve které se zavazuje poskytovanou službu či zboží dodat. Může se jednat o konkrétní lhůtu anebo o obecnější časový okamžik.
Neposledně podnikatel bude muset odesílat spotřebiteli znění všeobecných obchodních podmínek v textové podobě, a to emailem zprávy zaslaným do schránek příjemce. Nebude už tedy stačit samotný odkaz na webové stránky, kde si může spotřebitel podmínky stáhnout.
Je vám něco nejasného? Napište nám Krejčík & Partneři
Změny pro online tržiště
Novela přináší zásadní změnu pro poskytovatele online tržiště. Ti budou muset spotřebiteli poskytnout informace, které mohou být pro něj důležité z hlediska rozsahu jeho právní ochrany.
Online tržiště musí informovat o tom, zda je třetí osoba podnikatelem, zda je spotřebitel chráněn spotřebitelským právem a kdo je odpovědný za splnění jakýkoliv povinností.
Dále musí online tržiště informovat o tom, jak řadí produkty – například již nebude stačit napsat, že produkt je nejoblíbenější, nyní bude muset prodávající upřesnit, proč je produkt nejoblíbenější.
Pokud podnikatel bude přihazovat věci do košíku (například připojištění produktu), ačkoliv to spotřebitel si to sám neobjednal, jedná se o nekalou obchodní praktiku a hrozí za to finanční postih.
Prodávajícím je dále uložena povinnost řádně informovat spotřebitele o způsobu použití a údržby výrobku a o nebezpečí, které vyplývá z jeho nesprávného použití či údržby, jako i o riziku souvisejícím s poskytovanou službou.
Co hrozí za porušení zákona?
- pokuta až do výše 4 % celkového ročního obratu prodávajícího, a pokud není výše obratu známa, lze uložit pokutu až do výše 50 milionu Kč
Odpovědnost za vady zboží - reklamace
Máte reklamační řád? Pokud ano, budete ho muset rozšířit a líp si nastavit reklamační procesy.
Co musí být součástí reklamačního protokolu?
- Kdy spotřebitel uplatnil reklamaci
- Co je obsahem reklamace
- Jaký způsob vyřízení spotřebitel po podnikateli vyžaduje
- Kontaktní údaje spotřebitele, kde bude podnikatel informovat spotřebitele o způsobu vyřízení reklamace
30 dnů na vyřízení reklamace, ale i informování
Podnikatel bude muset vyřídit reklamaci do 30 dnů, zároveň ve stejné lhůtě bude jeho povinností zaslat spotřebiteli informaci o způsobu jejího vyřízení.
Pokud podnikatel v této lhůtě nestihne vše vyřídit, může spotřebitel odstoupit od smlouvy nebo požadovat přiměřenou slevu.
Nová pravidla pro recenze
Nově budou muset prodávající, kteří uvádí recenze na výrobky nebo služby, zajistit, aby jimi zveřejněné spotřebitelské recenze pocházely od spotřebitelů, kteří si výrobek nebo službu skutečně pořídili. Povinnost se vztahuje jak na recenze zboží/služeb, tak na recenze samotného e-shopu.
Prodávající je povinen sdělit, zda ověřuje důvěryhodnost recenze, tzn., zda recenze jsou skutečně psány spotřebiteli, kteří si výrobek či službu zakoupili a využili. Dále musí také sdělit, jakým způsobem k takovému ověření dochází.
Zpřísnění uzavírání smluv po telefonu
Nově nebude možné uzavřít smlouvu přímo během telefonátu. Prodávající bude povinen bezprostředně po uskutečnění telefonátu odeslat smluvenou nabídku v textové podobě a smlouva bude uzavřena teprve v případě, že spotřebitel akceptuje textovou nabídku.
Tlačítková novela
Se týká dokončení objednávky. Podnikatel musí zajistit, aby spotřebitel vzal při objednávce výslovně na vědomí, že se zavazuje k zaplacení. Je-li objednávka činěna použitím tlačítka nebo obdobného ovládacího prvku (obvykle "objednat"), musejí být označeny snadno čitelným nápisem „Objednávka zavazující k platbě“ nebo jinou odpovídající jednoznačnou formulací. Nesplněním této povinnosti, se stává smlouva relativně neplatnou a spotřebitel by takovou smlouvou nebyl vázán.